Jak správně stanovit prodejní cenu nemovitosti

Stanovení prodejní ceny nemovitosti je zásadní pro celý průběh prodeje vaši nemovitosti.

V dnešní době to platí mnohonásobně více. To za jakou cenu svou nemovitost dáte na trh má vliv na to, za jak dlouho budete mít z prodeje peníze, jak moc se budete prodejem trápit a jak dlouho budete hledat kupce.

Dnešní doba nenahrává nastavování cen na maximální částky s vidinou rychlého prodeje a dražby.

Naopak je nutné se držet “při zemi” a stanovení prodejní ceny opravdu nastavit správně a podle skutečných dat.

Kde začít

Správná cenotvorba má velký vliv na rychlost a celkový průběh prodeje. Pro prvotní orientaci můžete využít kalkulačku na stránkách realitních kanceláří, ale mějte na paměti, že výsledky jsou velmi orientační, protože kalkulačky vycházejí z velmi malého množství dat. Data nejsou podloženy prodeji z katastru nemovitostí a neakceptují momentální nastavení trhu. Další možností je znalecký odhad, ale to není úplně levná záležitost. 

Nemovitost, která vstupuje na trh správně oceněná má potenciál získat si rychle pozornost těch, kteří aktuálně hledají a dostávají upozornění na nemovitosti nově inzerované. Ti mají pocit, že musí rychle reagovat, aby jim nová nabídka neunikla. Pohybuje-li se v odpovídající cenové hladině, dostane se k více zájemcům, kteří se na nemovitost přijdou podívat. 

Nejčastější chyby

Většina lidí stanovuje cenu tak, že si nechá udělat odhad na online kalkulačce a porovná ceny nemovitostí na realitních portálech v blízkém okolí. Občas se ještě poptají kolegů v práci a rodiny za kolik oni prodali tu svou nemovitost a obrázek o reálné prodejní ceně je hotový. I když se tento postup zdá logický, má svoje úskalí. Ceny, které vidíte v inzerátech, vyjadřují často spíš přání prodejce, kolik by rád dostal a nesmyslného nastavení bez výpočtu reálné ceny podložené daty.

Správný postup

Jak tedy stanovit prodejní cenu co nejpřesněji? Potřebujete více zdrojů dat ve statisticky významném množství. Jedním z nich mohou být prodejní inzeráty, které je ale třeba brát právě v dnešní době se značnou rezervou. Dalším jsou pak data z Katastru nemovitostí, který obsahuje prodejní ceny z kupních smluv – tedy za kolik se nemovitosti reálně prodaly. Tyto data nám ukazuji skutečnou prodejní cenu za kolik je trh ochoten tyto nemovitosti koupit. Tato data jsou ale pro běžného uživatele zpoplatněná.

Co ale na katastru nemovitostí nezjistíte, je stav nemovitosti v jakém se prodávala. Prodejní cena bude rozhodně jiná u rodinného domu, který je třeba před rekonstrukcí a u domu který je po celkové rekonstrukci. V dnešní době už máme online nástroj – Valuo, který nám s tímto dokáže pomáhat a jsme schopni reálné kupní ceny z katastru přiřadit k fotkám dané nemovitosti a tím pádem víme, v jakém stavu se nemovitost prodala. Tento nástroj je ovšem taky zpoplatnění, takže pro prodej jedné nemovitosti se vám nevyplatí do něj investovat.

Jak tedy postupovat

  1. Zjistit fakta o prodávané nemovitosti (m2 podlahové plochy, stav nemovitosti, související objekty, pozemek)
  2. Podívat se na Sreality a na aktuální nabídky. zde sledovat, jak dlouho už je  podobná nemovitost v inzerci, jestli už došlo ke snížení ceny, kolik nemovitostí je v okruhu, přibývají nemovitosti, nebo naopak je v této lokalitě o nemovitosti zájem
  3. Vytáhnout si uskutečněné prodeje z katastru nemovitostí a porovnat s prodávanou nemovitosti
  4. Stanovit si reálnou prodejní cenu v přepočtu za m2 podlahové plochy
  5. Nastavit si cenové rozpětí ve kterém se budete při prodeji nemovitosti pohybovat

No a pokud si sami na stanovení reálné ceny netroufnete, spočítám vám to zadarmo. Při stanovení prodejní ceny zohledňuji nemovitosti ve vašem okolí a reálné částky z katastru nemovitostí, za které se prodaly. Rozdíly mezi vaší nemovitosti  a ostatními prodanými nemovitostmi, jako jsou dispozice, velikost, stav a další podstatné detaily. Dalším faktorem, který používám v kalkulaci, je průměrná cena za m2 v okolí vaší nemovitosti. Cenovou nabídku vám připravím zcela nezávazně a zdarma ZDE >>.

Markéta Hrušková
Vždy jsem velmi silně vnímala prostor v nemovitostech. Ať to byla jeho útulnost, uspořádání, vzhled či “duše” celého prostoru. Pohled z jiného úhlu na osobní prostor a rozmístění drobností, které dokreslují tu správnou emoci dané nemovitosti. K tomu se z jiného soudku přidaly mé obchodní dovednosti, které jsem podpořila několika lety v nadnárodních korporátních firmách a celoživotní vášeň pro budování a úspěšný obchod se staly základem pro mou kariéru v realitách. Je pro mě důležité jak celý průběh vnímá můj klient a chci ho provést celým případem prodeje ne s úsměvem, ale  s nadšenou emocí - WAU, TAK TO OPRAVDU STÁLO ZA TO!